Z nami pokonasz problemy jelitowe. Poznaj pyszne oczyszczające menu

2019-12-17
Z nami pokonasz problemy jelitowe. Poznaj pyszne oczyszczające menu

Choć temat ten należy raczej do wstydliwych, każdy z nas od czasu do czasu miewa problemy z perystaltyką jelit. Czujemy się wtedy przeciążeni, apatyczni, doskwiera nam dyskomfort, a czasem nawet i ból. Oczyszczanie jelit. Bo o tym mowa. Zastanowimy się dzisiaj nad naturalnymi sposobami i odpowiemy na pytanie, czy apteczne środki na przeczyszczenie rzeczywiście są dla nich godną alternatywą.

Z tego artykułu dowiecie się:

  • Czy komercyjne środki przeczyszczające są szkodliwe;
  • Które z produktów są dobre dla naszych jelit, a które je blokują;
  • Jak samodzielnie przyrządzić oczyszczające menu;
  • Oczyszczanie jelit. Dlaczego jest to takie ważne.

Szkodliwość komercyjnych środków na przeczyszczenie

W dzisiejszych czasach zaparcia nie wydają się poważnym problemem – jeśli cierpimy na utrudnione wypróżnianie, biegniemy do apteki i kupujemy pierwszy-lepszy polecany przez farmaceutę medykament. Zatrzymajmy się jednak na chwilę i rozważmy, co komercyjne środki w sobie zawierają i jakie mogą mieć skutki uboczne. Trwamy w przekonaniu, że związki ziół obecne w tabletkach na przeczyszczenie nie przyniosą szkody naszym organizmom. W końcu to ekstrakty z roślin, prawda? Okazuje się niestety, że jesteśmy w błędzie: podobne leki posiadają w sobie m.in. kruszynę pospolitą, senes, rabarbar i aloes o wysokim stężeniu związków antrachinowych, które doprowadzają do biegunek oraz ogólnego odwodnienia. Jak funkcjonujemy wskutek odwodnienia? Doświadczamy osłabienia, zawrotów głowy i omdleń. Związki antrachinowe wyciągają z nas także elektrolity, pozbawiając ważnych składników odżywczych. Ponadto, niektóre specyfiki zaburzają wchłanianie witamin i przyczyniają się do powstawania stanów zapalnych oraz do chronicznego bólu brzucha.      

Co jeść?

Na szczęście istnieją zdrowsze metody na oczyszczenie jelit, oparte przede wszystkim na właściwym odżywianiu. Przed Wami lista produktów wspomagających przemianę materii:

  • „Złotym medalistą” bezapelacyjnie ogłaszamy jabłka, ze względu na niezawodny team: pektynę oraz błonnik, stymulujące ruchy jelit. Przy okazji owoców i warzyw, pamiętajcie o dokładnym ich umyciu. By mieć pewność, że będą stuprocentowo czyste, skorzystajcie z ekologicznego płynu do mycia o przyjemnym. Płyn jest biodegradowalny oraz bogaty w kwasy owocowe;
  • Na kolejnym miejscu plasuje się len mielony, pełen błonnika i białka. Będzie idealnym uzupełnieniem zbilansowanej diety, ponieważ można go dodać do szerokiej gamy potraw;
  • Zaraz za lnem dumnie podążają jagody acai, posiadające mnóstwo błonnika i regulujące wypróżnianie. Z porównywalnym entuzjazmem rekomendowane są jagody goji z żelazem, selenem i wapniem, odbudowującymi ściany jelit.     
  • Nie można też nie wspomnieć o czosnku i o jego silnym działaniu antybakteryjnym. Czosnek mobilizuje ciało do usunięcia toksyn, podnosi odporność oraz redukuje stany zapalne;
  • Z zaparciami doskonale poradzi sobie także obfite w błonnik awokado, cieszące podniebienie wyrafinowanym smakiem i chroniące nasze jelita;
  • Nie jest tajemnicą, że przyprawy, oprócz dodania potrawom pazura, przyczyniają się do skutecznej walki z zaparciami. Do mistrzów w tej dziedzinie zaliczyć należy czarny pieprz, mający w sobie witaminę K, żelazo potas, magnez i antyoksydanty. Pieprz przyśpiesza również wydzielanie kwasów żołądkowych, które odpowiedzialne są za trawienie oraz eliminuje krępujące gazy. Na koniec segmentu przyprawowego dobra wiadomość dla wielbicieli włoskiej kuchni: nieocenionym „terminatorem” gastrycznych dysfunkcji jest bazylia, z witaminami C, K, A oraz E. Bazylia łagodzi skurcze jelit i wspiera florę jelitową.
  • A teraz coś dla miłośników herbaty, eksperci bowiem zgodnie twierdzą, że napój ten reguluje przemianę materii. Zainteresujcie się herbatą zieloną, wzmacniającą odporność i perystaltykę jelit. Jeśli zależy Wam na wyjątkowym smaku i aromacie, zainwestujcie w herbatę Teasha uzupełnioną m.in. egzotycznym mango, maliną, jabłkiem oraz Ashwaghandą, zwaną zimową wiśnią – pozytywnie oddziałuje na układ nerwowy oraz wycisza organizm.
  • Nie zapominajcie również o roślinach liściastych, zaopatrzonych w witaminy, kwas foliowy, wapń i chlorofil. Nie dość, że ten pożyteczny zielony koktajl odblokowuje jelita, to jeszcze usprawnia pracę nerek;
  • Zanotujcie sobie koniecznie, by podczas najbliższego wypadu do spożywczaka nabyć śliwki, uwalniające od toksyn oraz jogurt, ze zdrowymi kulturami bakterii.

Czego unikać?

Udekorowaliśmy ścianę chwały, a teraz przyjrzymy się żywności niekorzystnej dla zdrowia jelit:

  • Potężna rzesza specjalistów twierdzi, że najbardziej zaciekłym wrogiem naszej przemiany jest czerwone mięso, a nawet więcej – sądzą, że długotrwałe spożywanie tego rodzaju mięsa intensyfikuje ryzyko raka jelit. Głównym winowajcą takiego stanu rzeczy są tłuszcze nasycone, przyczyniające się do nowotworu jelita cienkiego.
  • Za wcześnie, by amatorzy innych mięs mogli odetchnąć z ulgą, ponieważ –

generalnie rzecz ujmując – każde mięso w postaci przetworzonej utrudnia pracę jelit. W smażeninie wzrasta ilość wspomnianych rakotwórczych tłuszczów nasyconych oraz sodu i azotanów;

  • Zła nowina dla łasuchów: naszym jelitom nie sprzyja cukier, blokujący jelita i powodujący cukrzycę. Na szczęście znamy zdrowe zamienniki zwykłego, białego cukru, np. cukier kokosowy, o niskim indeksie glikemicznym, czy cukier z agawy, idealny dla osób dbających o sylwetkę oraz prowadzących aktywny tryb życia.  
  • Niekorzystna dla trawienia jest też czekolada jako, że ma w sobie diuretyki

substancje moczopędne, ale i wzmagające prawdopodobieństwo biegunki. Nie wszystkie rodzaje czekolady są niezdrowe – chlubny wyjątek to czekolada gorzka.    

  • Zaskoczymy Was, lecz zbyt duża ilość błonnika może być problemem. Mimo, że jego pokaźna zawartość znajduje się w produktach pełnoziarnistych i w warzywach, zawężenie diety do żywności wysokobłonnikowej doprowadza do wzdęć i gazów;
  • Stanowczo odradzamy Wam nabiał, w którym jest aż dwukrotnie więcej kazeiny niż w mleku matki. W konsekwencji, nasze organizmy mają ogromną trudność z jego przetrawieniem;
  • Jeżeli cierpicie na problemy jelitowe, odstawcie na jakiś czas kawę z marketu, ze względu na toksyczny i niebezpieczny kwas chlorogenowy. Znacznie zdrowszą propozycję od hurtowo wytwarzanej kawy stanowi chociażby starannie wyselekcjonowana kawa zielona albo yerba mate z guaraną, świetnie podnoszące poziom energii.
  • Czas na ciekawostkę: wiele wiarygodnych źródeł wskazuje, iż nie każda soja jest dobra dla naszego układu trawiennego. Dzieje się tak dlatego, że współcześnie istnieje wiele produktów z gorszą jakościowo soją. Dla uściślenia – soja w tradycyjnym wydaniu jest wartościowa, ale w genetycznie zmodyfikowanej wersji już nie – zabiera ona wtedy organizmowi pożyteczne bakterie, w zamian oddając bakterie szkodliwe.
  • Prawdą jest, że picie wody wspomaga nasze codzienne funkcjonowanie, lecz woda kranowa może je bardzo zakłócić – kranówka pełna jest chemikaliów (zwłaszcza chloru), drażniących żołądek i jelita. Warto więc filtrować wodę przed spożyciem.

Zdrowa dieta oczyszczająca

Na tym etapie czytania artykułu nabraliście już pewnie chęci do wprowadzenia zdrowej, oczyszczającej jelita diety do Waszych codziennych posiłków. Spokojna głowa – nie zostaniecie z tym wyzwaniem sami – chcielibyśmy zaproponować Wam kilka wariantów wartościowego, odżywczego menu.

Menu I: 3-dniowe oczyszczanie jelit

Dzień 1:

Śniadanie: kawa i woda oraz tost z ciemnego chleba z pastą z awokado i z białej fasoli (przygotowanie: na kromkę nanieście rozdrobnione awokado i fasolę, doprawcie oliwą z oliwek, solą – polecamy himalajską, ocenianą jako najzdrowszą i najczystszą z wszystkich dostępnych – i pieprzem).

Przekąska: suszone morele i 1/3 szklanki niskotłuszczowego jogurtu (połączcie owoce z jogurtem)

Lunch: zielona sałata z zieloną fasolką i burakiem + szklanka wody

Przekąska: maliny

Obiad: miska quinoa z warzywami (przygotowanie: ugotujcie 1 szklankę quinoa, dodajcie do niej ¼ puszkowanego i odsączonego zielonego groszku, 1/2 szklanki zielonych ogórków, 1/2 łyżeczki sproszkowanej papryki, 1 łyżeczkę soku z cytryny oraz szczyptę soli. Wymieszajcie składniki w głębokiej miseczce) i szklanka wody.

Przed pójściem spać: oczyszczający tonik z ultrazdrowym zestawem Mix Detox Superfoods (przygotowanie: solidna łyżka Mix Detox Superfoods, 1 łyżeczka soku z cytryny, szczypta pieprzu cayenne i szklanka wody. Wymieszajcie i wypijcie).

Dzień 2:

Śniadanie: owsianka kokosowa (przygotowanie: 1/3 szklanki ulubionych płatków owsianych, 1/3 szklanki niesłodzonego mleka roślinnego, szczypta soli, 1/3 szklanki suszonych morel, 1 łyżeczka syropu klonowego. Połączcie ze sobą składniki, przyprawcie bogatym w witaminę C sproszkowanym baobabem i… smacznego!)

Przekąska: ½ szklanki borówek + szklanka wody

Lunch: 2 kromki pełnoziarnistego chleba z pastą z hummusu i awokado + warzywa (przygotowanie: 3 łyżeczki hummusu połączcie z ¼ miazgi z awokado, rozsmarujcie na chlebie, doprawcie. Na wierzch nałóżcie ¼ szklanki pokrojonej czerwonej papryki i ¼ szklanki pokrojonego zielonego ogórka) ze szklanką wody

Przekąska: parę dojrzałych śliwek i szklanka wody

Obiad: miska quinoa z orzechami nerkowca i warzywami (przygotowanie: ¾ szklanki niesolonych nerkowców, ½ szklanki wody, ¼ szklanki pietruszki, 1 łyżka stołowa soku z cytryny, szczypta soli, ½ szklanki ugotowanej quinoa, ¼ szklanki surowego buraka, ¼ szklanki pokrojonej czerwonej papryki, ¼ szklanki pokrojonego ogórka, orzechy nerkowca dla dekoracji. Zblendujcie ze sobą pietruszkę, wodę, nerkowce, sok z cytryny i sól, wsypcie do miseczki quinoa, paprykę i ogórek. Na składniki nanieście pastę z nerkowca i ozdóbcie pozostałymi nerkowcami).

Przed pójściem spać: Tonik z zestawem Mix Detox Superfoods zgodnie z recepturą z dnia 1.

Dzień 3.

Śniadanie: pożywny pudding z Mix Detox Superfoods, sproszkowanymi jagodami Acai, migdałami oraz borówkami (przygotowanie: 1/2 szklanki niesłodzonego mleka migdałowego lub innego roślinnego, 2 łyżeczki syropu klonowego, pół szklanki borówek i 1 łyżka stołowa migdałów. Wymieszajcie mleko, Mix Detox Superfoods oraz syrop klonowy. Wstawcie miksturę do lodówki, aby ją ochłodzić. Pudding należy spożyć do 8 dni od dnia wykonania. Przed jedzeniem, udekorujcie go borówkami i migdałami), 3 suszone morele + filiżanka kawy

Przekąska: 1 mała brzoskwinia + szklanka wody

Lunch: sałatka z białej fasoli z warzywami (przygotowanie: 2 szklanki zielonej sałaty, ¾ szklanki miksu warzyw <np. pomidorków cherry i zielonego ogórka>, ¼ puszki odcedzonej, białej fasoli, ½ pokrojonego awokado, 1 łyżka stołowa octu winnego, szczypta soli. Wymieszajcie składniki).

Przekąska: ½ szklanki borówek i szklanka wody

Obiad: Nadziewany ziemniak z hummusowym dressingiem (przygotowanie: 1 duży ziemniak, ¾ szklanki poszatkowanego jarmużu, ¼ szklanki hummusu, 2 łyżki stołowe wody. Ugotujcie ziemniaka i obficie go nakłujcie, opłuczcie dokładnie jarmuż, po czym nadziejcie ziemniak jarmużem i włóżcie do średniej wielkości rondla, gotując na niewielkim ogniu jeszcze przez 2 minuty. W pojemnym naczynku połączcie hummus z wodą – tym sposobem stworzycie dressing, którym polejecie ziemniak nadziewany jarmużem, przyprawcie według uznania).

Przed pójściem spać: Tonik z Mix Super Detox Superfoods  (przygotowanie: spójrzcie na dzień 1.)

Menu II: 1-dniowe oczyszczanie jelit

Śniadanie: Smoothie (przygotowanie:1/2 banana, 1 garść borówek, 1 łyżeczka Moringi, odżywiającej ciało oraz wzmacniającej odporność, 3 kostki lodu, 300 ml ulubionego mleka roślinnego. Zblendujcie składniki.)

Przedlunchowy napój: filiżanka herbaty Teasha

Lunch: Zielone Smoothie (przygotowanie: 1 garść szpinaku, 1 garść jarmużu, 1 garść borówek 1 łyżeczka Moringi, 3 kostki lodu i 300 ml mleka roślinnego. Zblendujcie i voila!)

Wczesne popołudnie: ½ zielonego jabłka, 1 garść niesolonych migdałów.

Obiad: Sałata z warzywami (przygotowanie: ulubiona sałata, ½ awokado, ½ pomidora, ½ ogórka, 8 oliwek, 50 g sera feta, dressing: ocet balsamiczny z oliwą z oliwek i sokiem z cytryny).

Menu III: 3-dniowe oczyszczanie jelit

Po przebudzeniu: wypijcie szklankę ciepłej wody z sokiem z połówki cytryny

Śniadanie: Smoothie (przygotowanie: 1 banan, garść borówek, 1 łyżka mielonego lnu, 2 szklanki jarmużu i pół szklanki wody. Zblendujcie składniki).

Lunch: Smoothie (przygotowanie: Zblendujcie 1 mango, 4 truskawki, ¼ szklanki migdałów, 2 szklanki szpinaku, 3 kostki lodu i ½ szklanki wody).

Wczesne popołudnie: 1 jabłko

Obiad: Sałata z czerwoną soczewicą, cennym źródłem białka (przygotowanie: ulubiona sałata, pół awokado, wybrane warzywa i 1 szklanka czerwonej soczewicy. Dressing: 1 łyżka oliwy z oliwek z sokiem z cytryny).

Menu IV (płynne): 1-dniowe oczyszczanie jelit

7:00 szklanka ciepłej wody z sokiem z cytryny

8:00 sok z plastra imbiru, 4 marchewek i 1 grejpfruta

10:00 sok z 2 zielonych jabłek, kopru włoskiego, 6 liści zielonej sałaty, garści pietruszki oraz 1 dużego zielonego ogórka.

12:00 miska pożywnego bulionu

14:00 sok z plastra imbiru, 2 małych buraków, 2 dużych marchewek, 2 czerwonych jabłek, garści bazylii i 1 dużego zielonego ogórka

16:00 1 szklanka niesłodzonej wody kokosowej

18:00 koktajl: zblendujcie 1 szklankę wody z 1 bananem, 4 liśćmi jarmużu, 1 szklanką szpinaku, 1 szklanką mrożonego ananasa i z 1/2 szklanki płatków owsianych.

Menu V: 1-dniowe oczyszczanie jelit

Śniadanie: szklanka ciepłej wody z sokiem z cytryny i „kolendrowo-cytrynowe kąski” (przygotowanie: 2 szklanki ulubionej owsianki, 2 łyżki stołowe Mix Detox Superfoods, 2 łyżki niesolonych nasion słonecznika, 1 szklanka pistacji, 1/3 szklanki soku z cytryny, 2 łyżeczki skórki cytrynowej, 2 łyżeczki kolendry, 1 szklanka wiórków kokosowych. Zblendujcie wszystkie składniki <prócz wiórków>, stwórzcie z masy niewielkie kulki, obtoczcie je wiórkami, ułóżcie na papierze do pieczenia i włóżcie do lodówki na 15 minut.

Lunch: sałata z żurawiną i brukselką (przygotowanie: 1 szklanka jarmużu, 3 szklanki listków z brukselki, 2 szklanki brokułowych różyczek, 1 szklanka poszatkowanej kapusty, 1 szklanka poszatkowanej marchewki, ¼ szklanki poszatkowanej cebuli, 1 szklanka suszonych żurawin, 1 pokrojone awokado, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżka miodu i 1 łyżka musztardy Dijon, Włóżcie do dużej miski jarmuż, brukselkę, brokuły, kapustę i marchewkę, dodajcie cebulę, żurawinę, wszystko wymieszajcie. Dressing: oliwa z oliwek, miód i musztarda).

Obiad: zupa z marchewką i kurkumą (przygotowanie: 8 pokrojonych marchewek, 1 pokrojona cebula, 4 szklanki bulionu warzywnego, ½ szklanki mleka roślinnego, 1 łyżeczka curry, ½ łyżeczki imbiru, 2 łyżeczki kurkumy, ¼ szklanki jogurtu greckiego. Włóżcie do garnka wszystkie składniki <prócz jogurtu> i gotujcie do momentu uzyskania miękkości. Zblendujcie wszystko, po czym dodajcie jogurt i wymieszajcie łyżką. Serwujcie na gorąco).

Kolacja: Smoothie z mleka kokosowego (przygotowanie: Zblendujcie 1½ szklanki mleka kokosowego, 1 mrożony banan i 2 szklanki szpinaku).

Oczyszczanie jelit – może być zdrowe i pyszne

Mamy nadzieję, że nasze porady przyniosły Wam potrzebną inspirację i, że wkrótce poczujecie się lżejsi, pełni dobrego humoru i energii – oczyszczanie może być zdrowe i bardzo smaczne!

Nasz facebook

Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2019

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel