Dlaczego sen jest taki ważny? 20 wskazówek, które pomogą Ci zasnąć

2019-03-25
Dlaczego sen jest taki ważny? 20 wskazówek, które pomogą Ci zasnąć

Czy zdarzyło Ci się zarwać nockę? Albo zabalować do samego rana? Z pewnością. Dzisiaj chciałam Ci uświadomić, dlaczego to nie jest do końca dobry pomysł. Prawidłowy sen powinien trwać około 8-9 godzin. Pamiętaj, że kiedy my śpimy nasz organizm mocno pracuje. Dlaczego sen jest taki ważny?

Co się dzieje z organizmem kiedy my śpimy?

  • Obniżenie ciśnienia tętniczego;
  • Wydzielanie hormonu wzrostu i prolaktyny. Dodatkowo hormon wzrostu stymuluję również wytwarzanie kolagenu;
  • Twój mózg jest nadal aktywny, natomiast mięśnie „się wyłączają” – ten stan nazywa się paraliżem sennym. Dzięki temu śniąc, że chodzimy, czy biegamy w rzeczywistości nadal leżymy na łóżku;
  • Gałki oczne się poruszają – faza REM odpowiada za ich szybki ruch. (REM z angielskiego rapid eye movement);
  • Uwalniamy gazy – może to mało przyjemne, o czym teraz piszę, ale to jest fakt. Rozluźnia nam się zwieracz. Całe szczęście zmysł węchu jest słabszy podczas snu;
  • To tylko niektóre rzeczy, nad którymi pracuje nasz organizm podczas snu.

Jak zadbać zatem o jakość naszego snu?

  1. Pamiętaj, żeby nie nagrzewać nadmiernie pomieszczenia – jeśli pokój, w którym usiłujesz zasnąć jest zbyt ciepły możesz mieć trudność w zasypianiu. Pamiętaj, że temperatura ciała podczas snu również się zmienia.
  2. Staraj się kłaść się i wstawać regularnie. Każdy z nas ma swój własny zegar biologiczny. Regularne kładzenie się do łóżka i wstawanie o jednej porze pomoże Ci uregulować wewnętrzny „harmonogram organizmu”. Zaplanuj sobie 30 minut przed snem, żeby się bardziej wyciszyć i uspokoić zanim położysz się do łóżka.
  3. Unikaj nadrabiania snu podczas weekendu. Zaburzysz tylko zegar biologiczny organizmu. Później będziesz miał trudność w zasypianiu. Pamiętaj, że przygotowanie takiego „harmonogramu snu” może potrwać nawet do kilku tygodni.
  4. Pamiętaj o aktywności fizycznej po kolacji. Nikt tu nie mówi o forsujących ćwiczeniach na siłowni, ale zawsze możesz pójść z przyjacielem lub z psem na spacer.
  5. Skoro już o kolacji była mowa. Nie przejadaj się na wieczór. Przygotuj sobie lekkostrawny posiłek. Dobrze by było, żeby pojawił się przynajmniej 2-3 godziny przed snem. Mitem jest, że powinnaś zjeść kolację do godziny 18.
  6. Upewnij się, że śpisz w ciemnym pomieszczeniu. Chodzi tu nie tylko o światło, ale także wyłącz telewizor, tablet i inne urządzenia elektryczne. Sztuczne światło sprawia, że możesz się rozbudzić, albo zaburzy to sen.
  7. Trzymaj się z dala od wszelkich ekranów przynajmniej 1-2 dwie godziny przed snem. Tak, tak, sprawdzanie Facebooka tuż przed snem odpada.
  8. Słuchaj relaksującej muzyki – pomoże Ci się wyciszyć, a ponadto wprowadzi Cię w dobry nastrój.

 

  1. Stosuj olejki eteryczne – oprócz tego, że możesz je dodać do kąpieli, żeby wprawić się w dobry nastrój to możesz np. skroplić sobie poduszkę olejkiem lawendowym, który ułatwia zasypianie.
  2. Rzuć palenie –nikotyna sprawia, że pobudzasz dodatkowo swój organizm. Dodatkowo ograniczaj kawę i wszystko, co zawiera kofeinę po godzinie 14.00.
  3. Ogranicz produkty z cukrem prostym i węglowodanami. Unikaj słodkich napojów, ciastek, pączków, etc.
  4. Suplementuj magnez i melatoninę – uwaga porozmawiaj ze swoim lekarzem przed podjęciem tego działania.
  5. Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Zrezygnuj jednak z picia wody z lodem.
  6. Godzinę przed snem otwórz okna w swoim pokoju. Zwiększysz tym samym cyrkulację powietrza. W ciągu dnia natomiast unikaj otwierania okien, a rolety staraj się mieć zasłonięte w ten sposób, żeby pomieszczenie, w którym będziesz spać nadmiernie się nie nagrzało.
  7. Staraj się spać w bawełnianej piżamie. Unikaj spania nago, czy w sztucznych materiałach. Pozwól skórze oddychać.
  8. Jeśli w upalną noc się przebudzisz zmień stronę poduszki na tą, na której nie spałeś. Będzie ona chłodniejsza, bo jeszcze nie zdążyła przeniknąć ciepłem Twojego ciała.
  9. Wybierz odpowiedni materac dla swojego zdrowia. Poszukaj takiego, który będzie stanowić podparcie dla Twoich pleców i szyi. Zadbaj również o dobrą poduszkę. W zależności od Twoich preferencji wybierz twardą lub miękką poduszkę. Pamiętaj jednak, żeby Twoja głowa nie była pod kątem prostym niezależnie od tego w jakiej pozycji śpisz.
  10. Dbaj o odpowiednią czystość pościeli. Może Ci się wydać niezbyt naturalne, że o tym wspominam. W ciągu nocy pocisz się, dlatego staraj się zmieniać pościel w miarę często.
  11. Unikaj tłustych i pikantnych potraw na wieczór.
  12. Unikaj drzemek w ciągu dnia. Jeśli musisz, staraj się nie robić dłuższych jak pół godziny, nie rób ich również po godzinie 15.00.

 

To tyle, jeśli chodzi o wskazówki ułatwiające sen. Mam nadzieję, że dostarczyłam Ci dodatkowych informacji, które pomogą Ci szybciej zasypiać i jakość snu będzie o wiele większa. Jeśli masz jakiś ciekawy sposób, którego tutaj brakuje śmiało podziel się z nami w komentarzu. Z czasem postaram się uzupełnić tą mini encyklopedie zdrowego snu. A tymczasem powodzenia!

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel